Loading...
Coaching 2017-08-10T14:05:23+00:00

Coaching

Angsten, gevoelens en overtuigingen kunnen je soms behoorlijk belemmeren. Nadenken over je problemen werkt in sommige gevallen. Als dat niet werkt, helpt het om de blokkade niet op hoofdniveau te bekijken, maar om het op gevoelsniveau te benaderen. Bij coachingsessies maak ik gebruik van onder andere meditatie- en visualisatieoefeningen om op het gevoelsniveau te werken.

Voelen klinkt soms ingewikkeld, maar is zo simpel als voelen dat je op een stoel zit. Het lichaam bevat heel veel kennis. Door te voelen krijg je toegang tot informatie waarvan je niet wist dat je deze kennis had. 

Tijdens deze sessies kunnen diverse oefeningen aan bod komen om je lichaamsbewustzijn te vergroten en het voelen te benutten. Deze oefeningen zijn veelal gebaseerd op haptonomie, mindfulness en visualisatie. Je leert je innerlijke kompas herkennen en gebruiken, zodat je in je leven de richting kunt kiezen die het beste bij je past. 

Daarnaast gaan we je gedachten bekijken. Je kunt je gedachten leren hanteren. Overmatig denken en gedachten die je somber, bang of onzeker maken, hoeven dan geen belemmering meer voor je te zijn. 

Na een sessie voel je je vaak helder en vrolijk. Deze manier van coaching werkt op een minder bewust niveau waardoor het zijn uitwerking heeft zonder dat je daarvoor hoeft te zwoegen of er na afloop nog over na hoeft te denken. In de topsport wordt visualisatie vaak gebruikt. “Je moet eerst je overwinning gezien hebben, voor je kunt winnen.” Ook voor topdenkers is het een krachtige manier om belemmeringen te ontdekken en los te laten. Belemmeringen kunnen irreële angsten of gevoelens zijn die ontstaan zijn door ervaringen uit het verleden. Er zijn tal van mogelijkheden om deze belemmeringen op te sporen en om te buigen.

Hieronder vind je 2 basisoefeningen die je zelf zonder begeleiding kunt doen om een idee te krijgen van deze vorm van coaching.

Pijn verminderen

  1. Zorg dat je een minuut of 10 niet gestoord wordt. Maak het jezelf makkelijk op een comfortabele stoel.
  2. Scan je lichaam op pijn of een ander onaangenaam gevoel.
  3. Breng hier je aandacht naar toe en observeer dit gebied.
  4. Hoe voelt de pijn of irritatie? Hard, zacht, ruw, stekelig, stralend, koud, warm, etc.? Vind je dat er een bepaalde kleur bij past?
  5. Wat zijn je gedachten over deze pijn/irritatie? Mag het er zijn?
  6. Misschien wil je de pijn graag weg hebben. Maar, iets wat aandacht vraagt heeft vaak ook aandacht nodig. Onderzoek hoe je dit gebied op een liefdevolle manier aandacht kunt geven.
  7. Na een tijdje zul je merken dat pijn of spanning afneemt. Een voorwaarde is dat dit niet je doel is. Het doel is liefdevolle aandacht geven, acceptatie en mildheid.

Pleziermeter 

  1. Schrijf een aantal activiteiten onder elkaar op papier: Een onderdeel van je werk, een hobby, een verplichting die je deze week hebt, een huishoudelijke taak en een activiteit met een goede vriend. 
  2. Sluit nu je ogen en stel je voor dat je de activiteit op je werk aan het uitvoeren bent.
  3. Wat voel je? Wat gebeurt er met je ademhaling? Je hartslag? Je spierspanning?
  4. Geef op een schaal van 1 – 10 aan hoe blij je wordt van deze activiteit.
  5. Doe hetzelfde met de overige activiteiten.  Wat valt je op?
  6. De dingen waar je blij van wordt zorgen voor energie, plezier, creativiteit en passie. Maak een lijst met activiteiten waar je blij van wordt.
  7. Hoe zou je hier meer tijd aan kunnen besteden?

“Presentaties geven vond ik vreselijk. Ik werd nerveus en kwam moeilijk uit mijn woorden. Bij mijn nieuwe functie hoorden presentaties er helaas af en toe bij. Van Ilse heb ik geleerd hoe ik rustig kan blijven als ik voor een groep moet staan. Het zal nooit mijn hobby worden, maar ik zie er ook niet meer tegenop.” – Anoniem

In de meeste gevallen betaald de werkgever (mee) aan de sessies. Voor particulieren waarbij de werkgever niet meebetaald geldt een gereduceerd tarief, neem contact op voor meer informatie.