Loading...
Coaching 2019-08-16T11:45:20+00:00

Coaching

`The mind is a wonderful servant, but a terrible master.’

Als je snel en veel nadenkt, kan dat je veel opleveren: Een mooie opleiding, goede baan of succesvol eigen bedrijf. Te veel nadenken kan ook tegen je gaan werken. Zoals een topsporter een uitgebalanceerd programma van rust en inspanning nodig heeft om tot topprestaties te komen, zo heeft ook een topdenker een goede balans nodig tussen mentale inspanning en mentale ontspanning.

Overmatig denken kan allerlei klachten veroorzaken:

  • Het overzicht verliezen;
  • Een gestrest of opgejaagd gevoel;
  • Slecht slapen;
  • Te veel op jezelf gericht zijn of juist te veel op anderen gericht zijn;
  • Je diepere wensen uit het oog verliezen;
  • Controledrang;
  • Moeite om écht te genieten.

Door af en toe mentale rust te nemen, wordt de balans weer hersteld.

  • Je kunt je gedachten ordenen;
  • Je krijgt creatieve ideeën en vindt slimme oplossingen;
  • Je hebt overzicht;
  • Je slaapt beter;
  • Je voelt je blijer en ontspannen;
  • Je kunt je beter inleven in anderen;
  • Je bent je meer bewust van je wensen en behoeftes.

Soms lijkt het misschien of je je gedachten bent, in plaats van gedachten hebt. Met behulp van onder andere Mindfulness- en meditatietechnieken ga je in een coachingtraject leren hoe je je gedachten kunt benutten.

Naast het leren hanteren van gedachten is het waardevol dat je een andere intelligentie gaat aanspreken. Logisch nadenken kan heel handig zijn, maar voor sommige vraagstukken is het niet de oplossing.

In veel gevallen kun je met de kennis en ervaring die je hebt opgedaan een probleem oplossen. Als het printpapier op is, weet je precies wat je moet doen om het weer aangevuld te krijgen.

Maar wat als je met problemen en vraagstukken te maken krijgt die je niet kunt oplossen met de kennis en ervaring die je tot nu toe hebt opgedaan? Wat als die vraagstukken alleen maar meer vragen oproepen?

Dan is dat vertrouwde denken waar je zo goed in bent, ineens een belemmering geworden.

Bij logisch nadenken is er slechts een klein deel van je brein actief. Het voelt alsof er veel activiteit in je hoofd is als je over complexe materie nadenkt, maar in werkelijkheid is het meestal maar een klein gebiedje dat actief is.

Gelukkig zijn er ook nog andere manieren om tot inzichten en oplossingen te komen. In een coachingstraject ga je deze manieren ontdekken en toepassen. Door onder andere visualisatieoefeningen en te luisteren naar wat je lichaam je te vertellen heeft kom je tot nieuwe inzichten en oplossingen. De antwoorden liggen veelal in jezelf, maar soms is het even zoeken om ze te kunnen vinden.

Wat levert deze vorm van coaching je op?

  • Rust in je hoofd;
  • Lekker in je vel;
  • Helderheid en overzicht;
  • Zelfinzicht;
  • Meer ontspannen in het leven staan;
  • Weten wat je wilt en daar vorm aan kunnen geven.

Een coachingtraject is voor jou geschikt als je:

  • Veel nadenkt of piekert;
  • Druk bent de boel onder controle te houden;
  • Voelen maar lastig vindt;
  • Meer naar je gevoel zou willen luisteren;
  • Meer vanuit je hart zou willen leven en werken;

Wanneer is deze vorm van coaching niet geschikt voor je?

  • Als je er (nog) niet aan toe bent naar jezelf te kijken en aan jezelf te werken;
  • Als je last hebt (gehad) van psychoses;
  • Als je met regelmaat drugs gebruikt of verslaafd bent aan alcohol.

Een coachingstraject bestaat meestal uit 6 of 10 sessies. Het aantal sessies is afhankelijk van je hulpvraag en je wensen. In een kennismakingsgesprek bekijken we je wensen en de mogelijkheden.

Klik hier om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek. Dit eerste gesprek is kosteloos.

Heb je na deze intake zin om aan de slag te gaan? Dan wordt er een offerte opgemaakt en kunnen de sessies ingepland worden. In veel gevallen betaald de werkgever (mee aan) dit coachingstraject.

Enkele ervaringen

“Om me voor te bereiden op een groot project en daarin beter te voelen wat voor mij belangrijk was en niet, heb ik van mijn werkgever Avans Hogeschool de hulp van Ilse Heesterbeek mogen inroepen. Ik wilde per se geen ‘praat’-sessies omdat ik juist beter gebruik wilde leren maken van andere kanalen dan die van het woord/het denken. Na de eerste serie sessies, spreek ik nu af en toe zelf nog af met Ilse. Het houdt me scherp op wat ik nog meer aan informatie kan vangen naast wat mijn denkhoofd te bieden heeft.

Ilse stelt zich behulpzaam op aan mijn doelen. Ze denkt mee, onderzoekt, doet suggesties en onthoudt, wonderbaarlijk genoeg, letterlijk de woorden die ik soms vier sessies eerder, voor bepaalde ervaringen koos. Dat geeft vertrouwen. Ik maak nog dagelijks gebruik van de oefeningen die zij me heeft aangereikt.”

– Ineke van Kruining, docent/onderzoeker bij Avans Hogeschool

“Presentaties geven vond ik vreselijk. Ik werd nerveus en kwam moeilijk uit mijn woorden. Bij mijn nieuwe functie hoorden presentaties er helaas af en toe bij. Van Ilse heb ik geleerd hoe ik rustig kan blijven als ik voor een groep moet staan. Het zal nooit mijn hobby worden, maar ik zie er ook niet meer tegenop.”

Anoniem

“ Piekeren en malen hield mij tot voor kort uit mijn slaap, maar Rustmanagement heeft mij geleerd mijn gedachten tot rust te brengen.”

– Ronnie