Loading...
Coaching 2019-03-12T13:10:34+00:00

Coaching

Angsten, gevoelens en overtuigingen kunnen je soms behoorlijk belemmeren. Nadenken over je problemen werkt in sommige gevallen. Als dat niet werkt, helpt het om de blokkade niet op hoofdniveau te bekijken, maar om het op gevoelsniveau te benaderen. Bij coachingsessies maak ik gebruik van onder andere meditatie- en visualisatieoefeningen om op het gevoelsniveau te werken.

Voelen klinkt soms ingewikkeld, maar is zo simpel als voelen dat je op een stoel zit. Het lichaam bevat heel veel kennis. Door te voelen krijg je toegang tot informatie waarvan je niet wist dat je deze kennis had. 

Tijdens deze sessies kunnen diverse oefeningen aan bod komen om je lichaamsbewustzijn te vergroten en het voelen te benutten. Deze oefeningen zijn veelal gebaseerd op haptonomie, mindfulness en visualisatie. Je leert je innerlijke kompas herkennen en gebruiken, zodat je in je leven de richting kunt kiezen die het beste bij je past. 

Daarnaast gaan we je gedachten bekijken. Je kunt je gedachten leren hanteren. Overmatig denken en gedachten die je somber, bang of onzeker maken, hoeven dan geen belemmering meer voor je te zijn. 

Na een sessie voel je je vaak helder en vrolijk. Deze manier van coaching werkt op een minder bewust niveau waardoor het zijn uitwerking heeft zonder dat je daarvoor hoeft te zwoegen of er na afloop nog over na hoeft te denken. In de topsport wordt visualisatie vaak gebruikt. “Je moet eerst je overwinning gezien hebben, voor je kunt winnen.” Ook voor topdenkers is het een krachtige manier om belemmeringen te ontdekken en los te laten. Belemmeringen kunnen irreële angsten of gevoelens zijn die ontstaan zijn door ervaringen uit het verleden. Er zijn tal van mogelijkheden om deze belemmeringen op te sporen en om te buigen.

In de meeste gevallen betaald de werkgever (mee) aan de sessies. Voor particulieren waarbij de werkgever niet meebetaald geldt een gereduceerd tarief, neem contact op voor meer informatie.

Enkele ervaringen

“Om me voor te bereiden op een groot project en daarin beter te voelen wat voor mij belangrijk was en niet, heb ik van mijn werkgever Avans Hogeschool de hulp van Ilse Heesterbeek mogen inroepen. Ik wilde per se geen ‘praat’-sessies omdat ik juist beter gebruik wilde leren maken van andere kanalen dan die van het woord/het denken. Na de eerste serie sessies, spreek ik nu af en toe zelf nog af met Ilse. Het houdt me scherp op wat ik nog meer aan informatie kan vangen naast wat mijn denkhoofd te bieden heeft.

Ilse stelt zich behulpzaam op aan mijn doelen. Ze denkt mee, onderzoekt, doet suggesties en onthoudt, wonderbaarlijk genoeg, letterlijk de woorden die ik soms vier sessies eerder, voor bepaalde ervaringen koos. Dat geeft vertrouwen. Ik maak nog dagelijks gebruik van de oefeningen die zij me heeft aangereikt.”

– Ineke van Kruining, docent/onderzoeker bij Avans Hogeschool

“Presentaties geven vond ik vreselijk. Ik werd nerveus en kwam moeilijk uit mijn woorden. Bij mijn nieuwe functie hoorden presentaties er helaas af en toe bij. Van Ilse heb ik geleerd hoe ik rustig kan blijven als ik voor een groep moet staan. Het zal nooit mijn hobby worden, maar ik zie er ook niet meer tegenop.”

Anoniem

“ Piekeren en malen hield mij tot voor kort uit mijn slaap, maar Rustmanagement heeft mij geleerd mijn gedachten tot rust te brengen.”

– Ronnie