Meditatie oefeningen 2021-01-11T16:46:26+01:00

Meditatie oefeningen

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat meditatie oefeningen vele voordelen hebben:

  • Het verbetert de concentratie: Minder afleidende gedachten en een beter overzicht.
  • Meditatie oefeningen zorgen voor een betere gezondheid: Bij mensen die 20 minuten per dag mediteren werd er een lagere bloeddruk, een lagere hartslag en lager cholesterolgehalte gemeten.
  • Dagelijks mediteren maakt je gelukkiger. Het blijkt dat het niet zozeer uitmaakt wat je doet, maar vooral of je het met aandacht doet. En met meditatie leer je aandacht te hebben voor wat er is.
  • Het vermindert stress: Mediteren relativeert enorm. Je hebt een beter overzicht en meer inzicht. Daardoor ervaar je minder vaak stress en kun je sneller ontspannen na een stressmoment.

Het is mooi dat onderzoeken dit hebben aangetoond, maar het belangrijkste onderzoek doe je zelf: Wat leveren meditatie oefeningen jou op?

Door te mediteren voel ik me gelukkiger en gezonder. Ik hoop dat het jou leven ook verrijkt.

Elke maand deel ik een nieuwe meditatie op YouTube en hier op de website. Abonneer je om op de hoogte te blijven.

Lekker slapen zonder zorgen over morgen – 10 min.

Lekker slapen is heerlijk! Maar niet altijd even makkelijk als je je zorgen maakt. Lig je te woelen en te piekeren terwijl je eigenlijk wilt slapen?

Probeer deze ontspanningsoefening eens. “Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren” las ik eens. In deze oefening help ik je op weg om de goede kant op te fantaseren. Zodat jij lekker kan slapen.

Met dank aan Margot 🙂

Leren mediteren – Week 4 – 20 min.

De laatste week van deze mini online meditatiecursus. In deze laatste les ga je 15 van de 20 minuten zelfstandig mediteren. Herhaal deze les de hele week (of zo vaak als je wilt). En probeer het daarna zelf:

  • Zet een timer op 20 minuten
  • Kies een van de oefeningen (en wissel niet tijdens je meditatiesessies)
  • Zoek een rustig plekje waar je niet gestoord wordt.
  • Sluit je ogen
  • Herhaal de affirmatie
  • Start met mediteren

Leren mediteren – Week 3 – 20 min.

Na 3 weken mediteren merk je misschien al wat voordelen op: Kun je je beter concentreren? Voel je je energieker? Maak je je minder druk?

Tijdens mediteren raak je waarschijnlijk regelmatig afgeleid. Gedachten, gevoelens, geluiden, het kan je allemaal uit je concentratie halen. Goed dat je dat opmerkt! Wist je dat er ook 3 soorten sneaky gedachten zijn die je uit je concentratie halen?

Dit zijn de 3 saboteurs:

  • Oordelen: “Ik kan dit niet”, “dit lukt me nooit”, “ik kan dit al lang, ik heb dit niet nodig.”
  • Cynische gedachten: “Zie mij hier nou zitten”, “dit zou moeten helpen?” “Wat een onzin”
  • Angst: “Wat is als X straks vergeet?” “Hier moet ik echt aan denken, heel belangrijk.”

Deze 3 saboteurs proberen je te verleiden om te stoppen met mediteren en lekker te blijven tobben.

Deze week wederom een ademhalingsoefening. Gedurende 10 minuten krijg je een beetje hulp én je gaat 10 minuten zelf mediteren.

Leren mediteren – Week 2 – 15 min.

Gedachten hebben invloed op hoe je de wereld ziet, wat je zegt, wat je doet, welke keuzes je maakt. Door je bewust te worden van je gedachten, kun je selectiever zijn in welke gedachten je aandacht geeft. En dat heeft weer een positieve invloed op hoe je de wereld ziet, wat je zegt, wat je doet en welke keuzes je maakt.

Deze week een meditatie oefening waarbij je je ademhaling gaat tellen. Gedurende 10 minuten krijg je begeleiding, daarna mag je 5 minuten zelf oefenen. Herhaal deze oefening elke dag. Dan ben je volgende week klaar voor de 3e sessie.

Leren mediteren – Week 1 – 10 min.

Meditatie kun je inzetten om je brein te trainen.

  • Verbeter je concentratie
  • Vergroot je geluksgevoel
  • Boost je gezondheid
  • Voel je fit en energiek

In 4 weken leer je zelfstandig te mediteren. In deze eerste les ga je 10 minuten mediteren door je ademhaling te tellen. Met een beetje hulp, gaat dat je lukken!

Herhaal deze oefening elke dag en start volgende week met les 2.

Power pauze meditatie – 8 min.

Deze meditatie kan je helpen om afstand te nemen van je werk, zodat je daarna weer helder en alert aan de slag kunt. Je zult merken: mediteren kost geen tijd, maar scheelt tijd.

Slechte nachtrust door gedachten aan je werk? Probeer overdag een paar keer een Power Pauze te nemen, dat merk je terug in je nachtrust.

Nieuwsgierig geworden hoe je jouw werk of dat van je werknemers zou kunnen verbeteren met meditatie? Maak dan een afspraak voor coaching of een training op het werk.

Minder pijn door meditatie – 17 min.

Er zijn weinig dingen zo vervelend als pijn. Je vindt het misschien irritant en wilt het zo snel mogelijk weg hebben. Soms kan het helpen er juist met je aandacht naar toe te gaan. Vaak verlicht dit de pijn of de pijn verdwijnt zelfs helemaal. Zo kan meditatie een prima alternatief voor (of aanvulling op) pijnstillers zijn.

Note: Pijn kan een waarschuwing zijn dat er iets in je lichaam deskundige aandacht nodig heeft en het is dan ook raadzaam om een arts te raadplegen als je twijfelt.

Ontspanningsoefening – 8 min.

Drukke dag? De krijgerslaap is een ontspanningsoefening waarmee je in 5 à 10 minuten spanningen en vermoeidheid kunt verminderen. Zo heb je ook energie en aandacht voor de rest van de dag. Geniet ervan!

Nek- en schoudermassage – 5 min.

Pijnlijk nek- en schouderspieren na (weer) een dag thuiswerken? Een tennisbal kan verlichting bieden! In dit filmpje laat ik je zien hoe je dat zelf thuis kunt doen. Het enige wat je nodig hebt is een tennisbal. Heb je serieuze nek- of schouderklachten? Ga dan (uiteraard) naar een specialist.

Bodyscan – 17 min.

De bodyscan is een mindfulness oefening. Deze bodyscan is een ontspannende meditatie die je helpt om rustig en diep te slapen zodat je de volgende dag weer fit en energiek aan de dag kunt beginnen. Ga in bed liggen, beluister het fragment en laat al je gedachten en spanningen verdwijnen.

Beter slapen – 10 min.

Een ontspannende meditatie die je helpt om rustig en diep te slapen zodat je de volgende dag weer fit en energiek aan de dag kunt beginnen. Ga in bed liggen, beluister het fragment en laat al je gedachten en spanningen verdwijnen.

Sportprestaties verbeteren door meditatie – 15 min.

Meditatie verbetert sportprestaties. Meditatie heeft zowel op de lange als de korte termijn positieve effecten op je prestaties. Deze meditatie gebruik je een paar uur voor de training of wedstrijd. Doe dit regelmatig om er zoveel mogelijk profijt van te hebben.

Effecten van meditatie op sport:

  • Bevordert het optimaal functioneren van lichaam en geest.
  • Verbetert je concentratie
  • Schakelt faalangst uit
  • Versnelt het herstel van het lichaam
  • Verbetert het uithoudingsvermogen
  • Verhoogt je reactievermogen
  • Vergroot de teamspirit

Veel succes en veel (persoonlijke) overwinningen toegewenst!

Adem jezelf fit – 15 min.

Een eenvoudige begeleide meditatie waarin je ademhaling centraal staat. Met deze oefening gebruik je je ademhaling om je hoofd leeg te maken en spanningen los te laten. Na 15 minuten, voel je je weer fit en ontspannen.

Korte meditatie oefening – 3 min.

Meditatie verhoogt je productiviteit, verbetert je concentratie en vergroot je creatieve vermogen om problemen op te lossen. Ideaal dus voor op kantoor.

Voor deze meditatie kun je gewoon op je bureaustoel blijven zitten. Wat meer rust en privacy? Het toilet is een prima plek om te mediteren ;-).