Werkdruk verlagen door effectief pauzeren
Je hebt het druk. Je hebt meer te doen dan je gedaan kunt krijgen. Vaak lijkt het skippen van je pauze de meest voor de hand liggende oplossing. Toch is doorwerken in je pauze vaak niet de meest effectieve oplossing. Hoe krijg je meer gedaan en kun je de werkdruk verlagen?
Hoeveel werkdruk ervaar je?
Hoeveel werkdruk je ervaart kan van meerdere factoren afhankelijk zijn. Bijvoorbeeld:
- Hoeveel heb je te doen?
- In welke mate heb je overzicht?
- Hoeveel gedachten spendeer je aan de dingen die je wilt doen, zonder dat je er daadwerkelijk aan werkt?
- Welke gevoelens heb je ten opzichte van je taken of takenlijst?
Hoe kun je de werkdruk verlagen?
Doormiddel van het schrappen van taken kun je de werklast verlagen. Maar verlaagt dat ook daadwerkelijk de werkdruk die je ervaart? Ervaar je door minder taken ook minder druk en minder stress? Dat hoeft namelijk niet zo te zijn.
Hoe is je mindset?
Een andere mogelijkheid is het onderzoeken van je mindset. Vraag jezelf bijvoorbeeld eens af hoe je denkt over stress en ontspanning. Of ga eens na welke verwachtingen je hebt van jezelf en van anderen. Mag je van jezelf bijvoorbeeld je grenzen aangeven? En sta ook eens stil bij de mate waarin je probeert dingen onder controle te houden. Het kan helpen om hierover te schrijven, of plan een sessie bij een gespecialiseerde coach die je hierbij kan helpen.
Werkdruk verlagen met helderheid en overzicht
Een heldere geest zorgt voor overzicht. Ten eerste maakt dat het makkelijker om hoofdzaken van bijzaken te scheiden. Ten tweede wordt het eenvoudiger om prioriteiten te stellen. En ten derde is het makkelijker om te relativeren. Maar hoe krijg je een helder hoofd? Het is zinvol om te weten wat jou helpt om een heldere geest te krijgen en te houden.
Effectief pauzeren
Regelmatig pauze nemen helpt om helderheid te houden. Je hebt vast al eens ervaren dat je na een paar weken vakantie fris en opgeruimd aan het werk kunt gaan. Door afstand te nemen van je werk heb je daarna meer overzicht. Een pauze zou je kunnen zien als een mini-vakantie. Idealiter verlaat je je werkplek en geef je je gedachten even vrij van je werk. Daardoor worden er andere delen in je brein actief. Na een effectieve pauze heb je meer overzicht, kun je beter relativeren en vind je makkelijker oplossingen. Je kunt bijvoorbeeld een wandelingetje maken of je weekendplannen bespreken met je collega. Vind je het lastig om je gedachten aan je werk los te laten? Wellicht helpt onderstaande meditatie je op weg.
Geef een reactie